פרופ' רלה קושלבסקי

פרופ'
פרופ' רלה קושלבסקי
טלפון: 
פקס: 
משרד: 
שעות קבלה: 

פירסומים

ספרים:

  1.  Moses and the Angel of Death (Studies on Themes and Motifs in Literature, vol. 4, H.S Daemmrich ed.), Peter Lang, New-York at al 1995 (325 pp.)
  2. סיגופים ופיתויים: הסיפור העברי באשכנז, כתב יד פרמא 2295, ירושלים: מאגנס, 2010 (385 עמ')

 

עריכת ספרים:

 

  1. עגנון וביאליק, ביקורת ופרשנות, כתב עת בין-תחומי לחקר ספרות ותרבות 35-36, אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן, תשס"ב.
  2. עם אלשטיין יואב, אבידב ליפסקר, סיפור עוקב סיפור: אנציקלופדיה של הסיפור היהודי, כרך א, רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, תשס"ה.
  3. עם אבידב ליפסקר, מעשה סיפור: מחקרים בסיפורת היהודית, מוגשים ליואב אלשטיין, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, ירושלים: בר אילן, תשס"ו.
  4. עם אבידב ליפסקר, מעשה סיפור: מחקרים בסיפורת היהודית, כרך ב, רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, תשס"ט.
  5. עם יואב אלשטיין ואבידב ליפסקר,  סיפור:עוקב סיפור, אנציקלופדיה של הסיפור היהודי, כרך ב, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, תשס"ט
  6. עם אבידב ליפסקר, מעשה סיפור: מחקרים בסיפורת יהודית, כרך ג, רמת גן: אוניברסיטת בר אילן (בדפוס)

 

מאמרים:

  1. 'המטה הפורח – עיון בעיקרון המכונן של הסידרה התימטית", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי יג-יד (תשנ"א – תשנ"ב), עמ' 205–228
  2. "הכיסופים לארץ ישראל במדרשי פטירת משה רבינו", עלי שיח 32–32 (1992), עמ' 189–196.
  3. 'התנא והמת הנודד – האומנם אגדה לא-יהודית", ביקורת ופרשנות 30 (תשנ"ד), עמ' 41–63.
  4. "אגדת בן דורדיא: הצהרה מונותיאיסטית כנגד תפיסה מיתית", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי יח (1997), עמ' 7 – 18
  5. "הומור ותפקודיו בגרסאות התימה: 'ר' יהושע בן לוי ומלאך המוות'", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, יט-כ (תשנ"ז-תשנ"ח), עמ' 329 - 344.
  6. "יסודות מיתיים בתימת 'בן סבר ושפיפון בן ליש'", דפים למחקר בספרות, 11 (תשנ"ח), עמ' 209 - 220.
  7. 'ספר המעשיות': הערה לזמנו ולמקורותיו", אסופת קרית ספר, מוסף לכרך סח, ירושלים, בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, תשנ"ח, עמ' 155 - 157. 
  8. 'פטירת משה רבינו ע"ה': כ"י פרמא 327 ", אסופת קרית ספר, מוסף לכרך סח, ירושלים, בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, תשנ"ח, עמ' 157 - 165.
  9. "'שמים בקשו רחמים עלי': מקונוונציה מדרשית לעיצוב ספרותי מודרני", מחקרי ירושלים בספרות עברית  17 (תשנ"ט), 59 - 75.
  10. "דמות המשיח בצומת של חמש תימות בסיפור 'המטפחת' לעגנון", ביקורת ופרשנות 35-36, תשס"ב, עמ' 207--230.
  11. "מדרשי 'פטירת משה רבינו': תופעה כיאסטית בעיצוב תמונת הגניזה", סיפור עוקב סיפור, יואב אלשטיין, אבידב ליפסקר, רלה קושלבסקי (עורכים), הוצאת בר-אילן, רמת-גן, תשס"ה, עמ' 167-135 .
  12. "פערים בין גרסאות כמכוננות תימה – עיון ב'שלמה ואשמדאי', מעשה סיפור: מחקרים בסיפורת היהודית מוגשים ליואב אלשטיין, אבידב ליפסקר ורלה קושלבסקי (עורכים), רמת גן: הוצאת בר-אילן, תשס"ו, עמ' 221–241.
  13. עם אלישבע באומגרטן, '"מן האם והבנים"' ל"אם הבנים"' באשכנז, ציון עא, ג, תשס"ו, עמ' 301—342.
  14. 'סיפור האם והבנים על רקע ההטרוטופיה של קברם', מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, כד- כה (תשס"ו—תשס"ז), עמ' 109–125.   
  15. 'מיהו הגנב? הצצה אל סדנת היוצר ב'ויהי היום' לביאליק', עלי חן, שמואל אבנרי (עורך), בית ביאליק (בדפוס).
  16. 'המטפורה של המקום הריק ביצירת יהודית הנדל: מן הסעודה החגיגית של ידידתי ב. ועד 'המקום הריק'", ביקורת ופרשנות 43 (תש"ע), עמ' 213—228.
  17. בין מורשת ימי הביניים לרוחות הרנסנס: מדרש עשרת הדיברות בכ"י פרמא 2269, מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי כח (תשע"ב) (בדפוס)
  18. Reading Midrash Today: A Study of `Rabbi Hanina ben Dosa and His Stone` in Song of Songs Rabbah 1.4  Torah of the Mothers, Ora Wiskind Elper and Susan Handelman (editors), Urim Pub. New York and Jerusalem (2000), pp. 326-336
  19. “The Image of Woman in Transition from East to West: The Tale of R. Meir and his Friend`s Wife in the Book of Comfort and in Ms. Parma 2295 de-Rossi 563”, Aschkenas 11 (2001), pp. 9-38
  20. The Stone that “Transports Itself”: A comparative study of Song of Songs Rabbah (1,4) and the dialogue on Miracles (8:63) by Caesarius of Heisterbach (Tubach 4638)”, Fabula.44  (2003), nos. 3-4 , pp. 237-254
  21.  “Hillel – the Image of a Man in the Skylight”, R. E. J, 165, 3–4 (2006), pp. 363–381
  22. "Family Images and Identities in a Medieval Jewish Version of 'Shooting at Father's corpse' (Tubach 1272): a Comparative Study", Fabula 52, 3-4 (2011), 228-240
  23. Chastity versus Courtly Love in a Hebrew Story Collection from Medieval Northern France: A Study of "The Poor Bachelor and his Rich Maiden Cousin", JSQ,  20, nos. 1 and 2 , 2013 (forthcoming)
  24. Sites of Collective Memory in Narratives of the Prague Ghetto, J. C. S (Jewish Culture Studies), Framing Jewish Culture: Boundaries, Representations and Exhibitions of Ethnic Difference (forthcoming, 2013)

 

פרקים בספרים

  1. 'התנא והמת הנודד', סיפור עוקב סיפור, עמ' 281–296.
  2. 'ר' יהושע בן לוי ומלאך המוות', סיפור עוקב סיפור, עמ' 261–279.
  3. עם דינה לוין, 'בן סבר ושפיפון בן ליש', סיפור עוקב סיפור, עמ' 323–331.
  4. שלמה ואשמדאי, סיפור עוקב סיפור, כרך ב, עמ' 85–111
  5. עם ורד טוהר, החסיד ובן המוכס, סיפור עוקב סיפור, כרך ב, עמ' 233 –250.
  6. עם ורד טוהר, הגנב מסגיר את עצמו, סיפור עוקב סיפור, כרך ב, עמ' 113–128.
  7. מקומו של ש"ז כהנא במיפוי "עיון בסיפור "סימטת חנה ושבעת בניה" (אסע"י 1724), כוחו של סיפור, ספר היובל לאסע"י, בעריכת חיה בר יצחק ואידית פינטל-גינסברג, חיפה: ארכיון הסיפור העממי בישראל ע"ש דב נוי, אוניברסיטת חיפה, תשס"ח,  עמ' 59–63.
  8. "Bialik in 'va-Yehi ha'Yom': a Study of  'Who is the Thief' in its Ashkenazi Context, Nathanael Riemer (ed.), Jewish Lifeworlds and Jewish Thought. Festschrift presented to Karl E. Grözinger on the Occasion of his 70th Birthday, Wiesbaden : Harrassowitz Publishing House, 2012 , pp. 185-197.

 

ערכים באנציקלופדיה

  1. “Moses”, in Haya Bar-Itzhak (ed.), Encyclopedia of Jewish Folklore, Abc, Clio USA (in print)

סקירות ספרים בכתבי עת שיפוטיים:

  1. Folktales of the Jews, edited and with commentary by Dan Ben Amos, Consulting editor Dov Noy, Ellen Franke, Series editor, vol. 1: Tales from the Sephardic Dispersion, Philadelphia: The Jewish Publication Society, 200, in: Fabula 49, 1/2 (2008), pp. 128–132

 

קרנות מחקר:

  1. 'ספר המעשים' (כ"י אוקספורד, הספרייה הבודליאנית 135, מהדורה ביקורתית, הערות ופרשנות,  קרן האקדמיה הלאומית למדעים (2009–2012),  (עם אלישבע באומגרטן)
  2. טיפולוגיה של קבצי סיפור בכתבי יד של אשכנז במאות  ה – 13 וה – 14, קרן האקדמיה הלאומית למדעים, 2002–2005
  3. "מדרש עשרת הדברות: מהדורה סינופטית, התהוות החיבור לנוסחיו, עיצוב ספרותי", קרן האקדמיה הלאומית למדעים (הצעת מחקר: 2005, בציון ט.מ.).
  4. 2005\06 - Memorial Foundation for Jewish Culture::"Ashkenaz as Reflected in Medieval Hebrew Stories (a study of a 13th c. ms. from Northern France".

קורסים

קורסים לשנה"ל תשע"ו

1. אנשים ומקומות: עיצוב המרחב בסיפור האגדה של חז"ל - 13-816-01  

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

מטרות על: לפתח מיומנויות של קריאה ספרותית ופרשנות בסיפור האגדה של חז"ל, תוך שימוש במתודות ובתיאוריות חדשניות.

מטרות ספציפיות: להכיר תאוריות של מרחב וליישמן באגדת חז"ל.

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

מרחב וזמן, הפרמטרים שבאמצעותם מעצב אדם את עולמו, מיוצגים באגדת חז"ל באופנים שונים. כמה מן מרחבים הם: ירושלים ובית המקדש כמרכז העולם, הבית לעומת בית המדרש, הדרך והמדבר כמרחבים אקס-טריטוריאליים, ההטרוטופיה של בית הקברות. נתייחס לקטגוריה של המרחב מהיבטים פנומנולוגיים, אנתרופולוגיים וסמיוטיים, וניעזר בתובנות של אליאדה, בשלאר, בחטין, ואן-גנפ, טרנר, פוקו. נפתח כלים למעקב אחרי האמצעים הלשוניים והספרותיים לעיצובם בסיפורים.     

מן הסיפורים שנלמד הם: רבי עקיבא ואשתו במסכת כתובות, דלתות ניקנור, המשיח בערי רומי, השיכור ובניו.

 

2. דיאלוג טקסט-קורא בסיפורי התלמוד והמדרש -  13-810-01 

א. מטרות הקורס:

מטרת על: עידוד חשיבה עצמאית ויכולת ליישום תיאוריות של פרשנות בסיפור האגדה של חז"ל. פיתוח גישה המדגישה את מקומו של הקורא, בדיאלוג שלו עם הטקסט,  בכינון משמעות הסיפור.  

פירוט: הכרת גישות קיימות במחקר הסיפור התלמודי והמדרשי ונקודות המגע שלהן עם גישות בחקר הספרות; התמקדות בתיאוריות מודרניות של פרשנות המציבות את הקורא במרכז (איזר, גדמר, ריקר); פיתוח מודעות לריבוי המשמעויות בטקסטים ספרותיים; הקניית כלים להשוואת פרשנויות ולבחינת סבירותן. הקורס מיועד לתלמידי תארים מתקדמים, ופתוח לתלמידי ספרות, פרשנות ותרבות, פילוסופיה, לימודי מגדר, תלמוד.  

ב. תוכן הקורס: הדיון סביב מבחר סיפורים יתנהל סביב שלוש סוגיות מרכזיות בחקר אגדת חז"ל, לאור תובנות מתחום תורת הספרות ותאוריות של פרשנות: (1) פואטיקה - הסיפור המיניאטורי וקוראיו (על פי ו' איזר; מ' פרי); (2) סוגיית ה'הקשר': ממסורת בעל פה לספרות כתובה (מעמד הטקסט באגדת חז"ל על פי מושג ה'עולם' אצל פול ריקר); (3) תמטיקה – ה'טיפוס' כקנה מידה לפרשנות; 'כוונת המחבר'  כאנטיתזה לתאוריות המציבות במרכזן את הקורא  (על פי א"ד הירש).  מן הסיפורים שנלמד: הלל על גג בית המדרש, רבי חנינא בן דוסא ומתת האבן לבית המקדש, בן דורדיא, ר' שמעון בן אלעזר והמכוער, ר' יהושע בן לוי בגן עדן, מעשה באתרוגים, אגדת בני צדוק הכהן.  

 

3. טקסי שידוכים, מלחמות אבירים ומה שביניהם: קריאה בסיפורים מימי הביניים - 13-801-01

נעסוק בסיפורים מתוך קובצי סיפור ונקרא בהם בהקשר התרבות של מרחב יצירתם, העתקתם ועיבודם בימי הביניים. נשווה בין גרסאותיהם במזרח ובמערב, נאתר דימויים וסמלים תרבותיים ייחודיים באשכנז, ונעיין בתרומתם למשמעות הסיפור. 'נשים חשובות', תורת התשובה בחסידות אשכנז, דימויים ביניימיים של גן עדן וגיהנם, סמלים דתיים מן הסביבה הלא-יהודית במערב אירופה – הם מקצת מן ההיבטים המייצגים את תמונת התרבות העשירה והמרתקת שתתקבל. הטיעון המרכזי בקורס הוא, שהקשרים היסטוריים ותרבותיים של הטקסט ושל הקורא הפרשן, שניהם כאחד, הם מרכיב מרכזי בכינון משמעותם של סיפורים, ושניתן לאתר סוגי שיח שונים במעברם של סיפורים מרובי גרסאות ממרחב תרבות אחד למשנהו. הדוגמאות שנבחרו הן מתוך קובץ סיפורים מן המאה השלוש עשרה באשכנז, שמקורותיהם בדרך כלל בתלמוד, במדרשים או בקובצי סיפור מן המזרח בימי הביניים. נזהה את סוגי השיח הספרותי-תרבותי שהסיפורים נוטלים בהם חלק במעברם ממקורות קודמים לימי הביניים באמצעות שילוב של מתודות: אינטרטקסטואליות, תמטולוגיה ופולקלור. מן הסיפורים שנלמד: הסיפור הנרמז בתלמוד על עוקבא/נתן דצוציתא, החסיד ובן המוכס, בן סבר ושפיפון בן ליש, רבי מאיר ואשת רעהו, רבי אמנון ממגנצא.              

 

מחקר

 

 

עורכת ב'ביקורת ופרשנות', חברת מערכת בסדרת הספרים 'תימה' (קובצי 'מעשה סיפור', מונוגרפיות, ועד 2008 גם קובצי 'אנציקלופדיה של הסיפור היהודי: סיפור עוקב סיפור'), ומופקדת על הקתדרה לחסידות ע"ש קלרה ויצחק שניידרמן באוניברסיטת בר-אילן.

תחומי התמחות:

 

  1. סיפורת האגדה והמדרש לאור תיאוריות של פרוזה והרמנויטיקה של המאה העשרים (איזר, ריקר, א.ד. הירש). קורסים במגמה זו הם: 'הסיפור המיניאטורי באגדת חז"ל', 'דיאלוג טקסט-קורא בסיפורי התלמוד והמדרש'.   
  2. תימטולוגיה ופולקלור, כלומר מחקר התפתחותם של סיפורים ביצירה היהודית לדורותיה וזיקתם למקבילות בין-לאומיות. במסגרת זו ניתנים לסירוגין הקורסים 'הסיפור העברי באשכנז בהקשריו התרבותיים', המתמקד בחתך המסוים של הסיפור באשכנז הביניימית על רקע גרסאותיו ומקבילותיו האחרות; 'קבצי סיפור בימי הביניים'; ו'מפגשים בין ספרות עברית חדשה לספרות עברית קדומה'.  

 
ספרי Moses and the Angle of Death    (Peter Lang 1995 ) עוקב אחר הופעותיו המגוונות, בדפוס ובכתבי יד, של סיפור מאבקו של משה רבינו במלאך המוות החל מן הספרות ההלניסטית והחיצונית, דרך ספרות חז"ל וימי הביניים ועד אסופות העת החדשה. תוך כדי כך מצטיירת דמותו של משה, כאדם, כמנהיג וכאיש א-לוהים בתודעה התרבותית. שאלת מותו או גניזתו של משה כרוכה בשאלת המוות בכללותה, ומיוצגת במקורות באמצעות המתח הבלתי פתור בין גוף ונפש, קבורה וגניזה. הספר מצביע על השתנות היחס  במקורות בין קוטבי האוקסימורון 'גניזה-מוות' בתיאורי מותו וגניזתו של משה.      

סיגופים ופיתויים: הסיפור העברי באשכנז, כ"י פרמא 2269 (בדפוס, הוצאת מאגנס) עוסק בשלושה עשר סיפורים המועתקים בכתב יד פרמא 2295 (מאה שלוש עשרה, צפון צרפת). מדובר בסיפורים מרובי גרסאות, שמקורותיהם בספרות חז"ל ובקובצי סיפורים ימי ביניימיים ממזרח וממערב, ואשר עובדו מחדש באשכנז. מעיון בגרסאות של כתב היד, שרובן מתפרסמות בספר זה לראשונה, ומקריאה קשובה לניואנסים סגנוניים דקים, מתקבלת תמונה רחבה על היבטים שונים של תרבות אשכנז: גן עדן וגיהנום כמרחבים ממופים לפרטיהם ומוחשיים, קידוש השם כערך מרכזי, תורת התשובה ועיקרים אחרים בחסידות אשכנז, פייטנות בזיקותיה לספרות ההיכלות, נורמות של שידוכים ונישואים, דימויי 'נשים חשובות' וסמלים נוצריים המשוקעים בסיפורים. נקודת המבט בספר היא כפולה: ספרותית, שהרי הסיפורים הם יצירות אמנות לכל דבר והרמנויטית, שכן הם מניעים דיאלוג רב משתתפים; הפרשנויות שתוצענה בפרקיו השונים הם פרי מפגש בין הסיפורים בכתב היד, שהם עצמם פרשנויות פרי תרבות אשכנז של מסורות סיפור קודמות, ובין הקורא המתוודע באמצעותם לאופני קיום שונים משלו וגם דומים, על פי טיבה של ההתנסות האנושית באשר היא. 'אשכנז' בספר זה אינה מציאות היסטורית אלא ישות בדיונית הממשמעת מציאות זו, הווית חיים שהקורא שותף לטקסט בכינונה. מחקר הסיפורים משלב כלים מתודיים של הרמנויטיקה, תמטולוגיה ופולקלור במתודה אינטגרטיבית אחת. הספר מתבסס על מחקר שנתמך על ידי קרן האקדמיה הלאומית למדעים (SIF ) בנושא: "טיפולוגיה של כתבי יד אשכנזיים במאות השלוש-עשרה והארבע-עשרה", לשנים 2002—2005, ושנערך בשיתוף עם ההיסטוריונית ד"ר אלישבע באומגרטן.

פרוייקט מחקר נוכחי, עם ד"ר אלישבע באומגרטן (חוקרת משנה) ובתמיכת הקרן הלאומית למדעים (2008--2011), מתמקד בהכנת מהדורה ביקורתית של קובץ סיפורים גדול ומרשים מצפון צרפת מימי הביניים, בכ"י אוקספורד-הספרייה הבודליאנית or. 135 (1466). זהו המשך של פרוייקט מחקר קודם בתמיכת הקרן הלאומית למדעים (2002—2005), ועם ד"ר אלישבע באומגרטן: "טיפולוגיה של אסופות סיפור בכתבי יד של אשכנז של המאות השלוש עשרה והארבע עשרה".

 

ספרים

ספרים: 
 
Moses and the Angel of Death  
 
סיגופים ופיתויים - הסיפור העברי באשכנז