פרופ' תמר וולף-מונזון
קורות חיים
השכלה
תואר ראשון - ספרות עם ישראל, אונ' בר אילן, 1985 (בהצטיינות יתרה)
תואר שלישי - ספרות עם ישראל, אונ' בר-אילן, 1996 (מסלול ישיר לדוקטורט, בציון מעולה)
נושא עבודת הדוקטורט: גיבוש הפואטיקה הארץ ישראלית של אורי צבי גרינברג (תרפ"ד-תרפ"ז), בהנחיית פרופ' יהודה פרידלנדר.
תפקידים אקדמיים וציבוריים :
שנים |
הגדרת התפקיד |
1987-1984 |
שירות צבאי במסגרת העתודה האקדמית, בדרגת סגן. ניהול הספרייה והארכיון של 'המכללה לביטחון לאומי' עריכת סטנוגרמות של דיוני מטכ"ל ופורמים בנושא שדה הקרב העתידי
|
1998 ואילך |
ייסוד וניהול ארכיון המשורר יעקב אורלנד, אוניברסיטת בר אילן |
2000 ואילך |
חברת עמותת בית אצ"ג |
2000 - 2004 |
חברת ועדת מקצוע הספרות של משרד החינוך והתרבות - ממ"ד |
2003 – 2018 |
עורכת אחראית של כתב העת 'בקורת ופרשנות' |
2004 |
חברת ועדת השיפוט למשוררים בתחילת דרכם מטעם מנהל החינוך והתרבות
|
2004 |
חברת ועדת השיפוט לפרס ורטהיים לספר ביכורים, אוניברסיטת בר-אילן
|
2005 |
חברת ועדה לבחירת 'שירים על הדרך' מטעם המועצה לתרבות של עירית תל-אביב
|
2005-2008 |
חברה הועדה הבין-מחלקתית לתואר שלישי, הפקולטה למדעי היהדות |
2007 |
חברת הועדה לבחירת 'שירים על הדרך' מטעם המועצה לתרבות של עירית ת"א |
2007 |
חברת מדור ספרות במועצה הישראלית לתרבות ואמנות |
2007 |
חברת ועדת השיפוט לספרי מופת מטעם מנהל החינוך והתרבות |
2010 - 2014 |
חברת ועדת מלגות לתואר ראשון, אוניברסיטת בר-אילן |
2012 |
חברת ועדת השיפוט של מפעלים ספרותיים – מפעל הפיס |
אוקטובר 2011 – ספטמבר 2014 |
ראש המחלקה לספרות עם ישראל, אוניברסיטת בר-אילן |
2013 |
חברת ועדת השיפוט הבין-אוניברסיטאית לדרוג עבודת דוקטורט מצטיינת – פרס ע"ש גרשון שקד |
2013 |
חברת ועדת השיפוט לפרס ברנשטיין לשירה |
2014 |
חברת ועדת השיפוט לפרס ראש הממשלה ליצירה |
2016 |
יו"ר ועדת השיפוט של פרס ארדיטי לסיפור קצר
|
2016 - 2018 |
חברת ועדת מנויים כמ"מ, אוניברסיטת בר אילן |
2016 ואילך |
חברת וועדת ערעורים ליד ועדת משמעת, אוניברסיטת בר-אילן |
2017 |
חברת ועדת השיפוט של פרס אבנר טריינין לעבודת מחקר מצטיינת |
מאוגוסט 2018 ואילך |
עורכת כתב העת 'בקורת ופרשנות' |
2019, 2020 |
נציגת אוניברסיטת בר אילן בקרן עזריאלי לתמיכה בדוקטורנטים מצטיינים במדעי הרוח |
2020 |
יו"ר ועדת השיפוט לפרס נשיא אוניברסיטת בר אילן לספר מחקר מצטיין |
תחומי התמחות מדעיים:
- חקר הפואטיקה של אורי צבי גרינברג
- שירת העלייה השלישית - היבטים לשוניים, סגנוניים, תרבותיים, היסטוריים וסוציו-ספרותיים
- שירה ופוליטיקה בין ישוב למדינה
- יצירתו של יעקב אורלנד על רקע הרב-מערכת התרבותית בתקופת היישוב ולאחר הקמת המדינה
- הזמר העברי – היבטים פואטיים, היסטוריים ותרבותיים
- דרכי ההבנייה של הלשון הפיגורטיבית בשירה
פרויקטים מחקריים:
- יוזמת ומנהלת ארכיון המשורר יעקב אורלנד
- יוזמת פרויקט המחשוב של כל כתבי אורי צבי גרינברג - (בשיתוף פרופ' זהר לבנת, המחלקה ללשון עברית וללשונות שמיות)
- המודרניזם הארץ-ישראלי בתקופת היישוב – פרויקט מיפוי-תרבות אקולוגי של שנות השלושים והארבעים (בשיתוף מרכז 'הקשרים' – אוניברסיטת בן-גוריון, בנגב)
ארגון כנסים מדעיים:
1.'כסנה הבוער בדמו', כנס בין-אוניברסיטאי לציון מאה שנה להולדת אורי צבי גרינברג, (בארגון אוניברסיטת בר-אילן והאוניברסיטה העברית), ז' בניסן תשנ"ז (14.4.1997 |
2.'הפולמוס בספרות ובביקורת העברית', 90 שנה להולדת פרופ' ברוך קורצווייל ז"ל, הכנס הבינאוניברסיטאי הי"ג לחקר הספרות העברית, ה-ז בשבט תשנ"ח (1-3.2.1998) |
3.'אזורי גבול בספרות העברית החדשה', לכבוד פרופ' יהודה פרידלנדר, כנס בין-אוניברסיטאי, אוניברסיטת בר-אילן, י"ב באדר ב' תשס"ה (23 במרץ 2005) |
4.'טקסט שפה משמעות' – יום עיון לכבוד הוצאת גיליון 38 של 'בקורת ופרשנות, תשס"ה, אוניברסיטת בר-אילן, ח' באדר תשס"ו (8 במרץ 2006). |
5.יום עיון בין-אוניברסיטאי בחקר שירת אורי צבי גרינברג, אוניברסיטת בר-אילן, י"ט באייר תשס"ו (17 במאי 2006) |
6. 'בהיר וגבוה כזמר' – כנס בין-אוניברסיטאי לציון 100 שנה להולדת המשורר יעקב אורלנד, אוניברסיטת בר אילן, 30 בדצמבר 2014
7. ארגון שני מושבים בקונגרס למדעי היהדות ה-17 2017, לציון 120 להולדת אצ"ג, האוניברסיטה העברית, הר הצופים, 7 באוגוסט 2017
- מגמות וכיוונים חדשים בחקר יצירת אצ"ג (מושב הרצאות)
- אצ"ג עכשיו (הנחייה של שולחן עגול)
8. 'באמצע העולם ובאמצע הזמנים' – הפואטיקה והפובליציסטיקה של אורי צבי גרינברג, סדנת מחקר בין-לאומית במימון ISF והמכון ללימודים מתקדמים, המכון ללימודים מתקדמים, גבעת רם, האוניברסיטה העברית בירושלים, 21-17 בנובמבר 2019
מחקר
פרופ' תמר וולף-מונזון
תחומי התמחות מדעיים:
- חקר הפואטיקה של אורי צבי גרינברג
- שירת העלייה השלישית - היבטים לשוניים, סגנוניים, תרבותיים, היסטוריים וסוציו-ספרותיים
- שירה ופוליטיקה בין ישוב למדינה
- יצירתו של יעקב אורלנד על רקע הרב-מערכת התרבותית בתקופת היישוב ולאחר הקמת המדינה
- הזמר העברי – היבטים פואטיים, היסטוריים ותרבותיים
- דרכי ההבנייה של הלשון הפיגורטיבית בשירה
פרויקטים מחקריים:
- מנהלת ארכיון המשורר יעקב אורלנד
- פרויקט המחשוב של כל כתבי אורי צבי גרינברג - (בשיתוף פרופ' זהר לבנת, המחלקה ללשון עברית וללשונות שמיות)
- המודרניזם הארץ-ישראלי בתקופת היישוב – פרויקט מיפוי-תרבות אקולוגי של שנות השלושים והארבעים (בשיתוף מרכז 'הקשרים' – אוניברסיטת בן-גוריון, בנגב)
קורסים
מידע על קורסים בשנת תשפ"א
13-600-01 יסודות השירה – יום א' 16:00 – 18:00 (קורס מבוא)
הקורס חותר להעניק ללומדים תשתית לקריאת שירה ולפרשנותה. ייבחנו דרכי ארגון ומבנים רטוריים של הטקסט השירי, דרכי הביטוי הפיגורטיביות של הלשון והמרכיבים שבונים את הארגון הפונטי של הטקסט השירי.
13-278-01 יצירתו של אורי צבי גרינברג משלהי שנות העשרים ואילך: פואטיקה ורטוריקה – יום ג' 12:00-10:00 (קורס בחירה)
מפגש עם שירתו וכתיבתו הפובליציסטית של אורי צבי גרינברג, מגדולי המשוררים העבריים בעת החדשה, על רקע עזיבתו הדרמטית את תנועת העבודה, בשלהי שנות העשרים והצטרפותו למפלגת הצה"ר הרוויזיוניסטית וכינונה של ברית הבריונים. במהלך הקורס נכיר את שירתו הפוליטית של אצ"ג לצד שירתו הלירית וההגותית, ונדון בהדרתו מהקונצנזוס התרבותי שהתהווה בתקופת היישוב, בעקבות הופעת 'ספר הקטרוג והאמונה, ובשיבתו אליו עם פרסומם המוקדם של שירי 'רחובות הנהר' בעיתון 'הארץ' וזכייתו הכפולה בפרס ביאליק.
13-461-01/ 13-298-01 דרכי ההבנייה של הלשון הפיגורטיבית בשירה:
נתן אלתרמן, לאה גולדברג, דליה רביקוביץ, יהודה עמיחי, אגי משעול ונוספים – יום רביעי 12:00-10:00 (סמינריון/הרצאה)
כיצד לשון השירה בונה תמונות באמצעות מלים? מהם תפקידיה של הלשון הפיגורטיבית בארגונו הרטורי והסגנוני של השיר, ומדוע יש לה חלק מרכזי בבניית משמעויותיו של השיר ובפרשנותו? הסמינריון חותר לבסס ולהעמיק את הכלים הלשוניים לקריאת שירה ולפרשנותה. המתודות והמושגים התיאורטיים ייבחנו מתוך הדגמתם בקורפוס שירים רחב - שיריהם של ח"נ ביאליק, אורי צבי גרינברג, נתן אלתרמן, לאה גולדברג, דליה רביקוביץ, יהודה עמיחי ואגי משעול, הם רק חלק מקורפוס טקסטים רחב, מתקופות שונות, שידון בשיעורים, מתוך הדגשת דרכי ההבניה של הלשון הפיגורטיבית ומשמעויותיה.
סילבוסים לקורסים לשנה"ל תשע"ו
שם הקורס: יסודות השירה – קורס מבוא
מטרת-על: הקורס חותר להעניק ללומד תשתית לקריאת שירה ולפרשנותה. ייבחנו דרכי ארגון ומבנים רטוריים של הטקסט השירי, דרכי הביטוי הפיגורטיביים של הלשון והמרכיבים הבונים את הארגון הפונטי של הטקסט השירי.
מבנה הקורס ותכניו:
בין טקסט שירי לבין טקסט תיעודי, מה בין שירה לבין פרוזה
הארגון המבני של הטקסט השירי (הפונקציות השונות של החזרה התחבירית-רטורית; ההשוואה כתחבולה רטורית; מבנה שטח ומבנה עומק; עקרונות ברירה וצירוף).
פעולת התקשורת הלשונית, מעתקים סמנטיים קבועים וזמניים, אופני השינוי במעתקים סמנטיים, הקוטב המטפורי והקוטב המטונימי (דרכי מיון וניתוח של פיגורות רטוריות: מטפורה, דימוי, סמל, אימאז', מטונימיה וכיו"ב)
הבנת המושגים: משקל, קצב ורתמוס
העיקרון הטונלי והכמותי במשקלי השירה, הברה אשכנזית – עקרונות וכללים, סוגי המשקלים בשירה, המעבר מהטעמה אשכנזית להטעמה ספרדית, הברה ספרדית – עקרונות ומאפיינים, סטיות וחריגות במטריקה, חריזה אסוננסית וקוסוננסית, מצלול ואליטרציה.
שם הקורס: ראשית יצירתו של אורי צבי גרינברג (1926-1912): פואטיקה ורטוריקה
מטרת על: מפגש עם מפעלו השירי והפובליציסטי של המשורר אורי צבי גרינברג, מגדולי המשוררים העבריים בעת החדשה, עם דרכי התגבשותה של התודעה היוצרת, הכרות עם הדיאלוג שמקיימת שירתו של הקנון עם הספרות העברית לדורותיה, לצד חשיפה למטענים תרבותיים אירופיים אוונגרדיים.
מבנה הקורס ותכניו:
מקומו של אצ"ג במפת השירה העברית, הגדרת הקורפוס ומאפייניו, בית ההורים וסביבת הגידול הרוחנית של אצ"ג, ביכורי יצירה, מקורות השפעה והשראה בשלבי העיצוב של יצירתו המוקדמת; מאפייני המרכז הספרותי בורשה, רישומיה של מלחמת העולם הראשונה על יצירתו, תקופת ורשה – יצירתו השירית והפובליציסטית (עיון ב'מעפיסטא')
תקופת ברלין – המפגש עם האקספרסיוניזם הגרמני, גיליונות 'אלבאטראס' ומאפייניהם הרטוריים והפואטיים, ההכרעה של אצ"ג לעלות לא"י והשלכותיה הפואטיות, על רקע העלייה השלישית - המפגש עם ציבור החלוצים, הקובץ 'אימה גדולה וירח' – מאפיינים פואטיים ורטוריים. מחזור שירי 'טור מלכא', קריאה בשירי 'הגברות העולה' (יסודות ארכיטיפיים, דרכי הבנייתן של מערכות סימבוליות), בין השירה לפובליציסטיקה – זיקות לשוניות וסגנוניות, התפיסה האוקסימורונית של המרחב הארץ ישראלי.
שם הקורס: שלונסקי, אלתרמן ומה שביניהם (קורס וסמינריון)
מטרת על: סיפור התפתחותה של השירה העברית במאה העשרים, דרך גיבוש הפואטיקה של שניים מהמשוררים שעיצבו את המודרנה העברית אברהם שלונסקי ונתן אלתרמן, וסקירת דרכי השפעתם על הנורמות הספרותיות של החבורות שעמדו במרכזן.
מטרות-משנה:
- הכרות עם תחנות יסוד מעצבות בשירתם של אברהם שלונסקי ונתן אלתרמן - סקירה מונוגרפית של יצירתם
- מעקב אחר פעילותן של החבורות הספרותיות שפעלו בהן ('כתובים', 'יחדיו' ו'מחברות לספרות') - תיאור המרחב הספרותי בתוכו פעלו, כתבי העת שהדפיסו בהם, החיים הספרותיים שאפיינו את פעילותם – בתי הקפה שישבו בהם, מקורות השפעה והשראה.
- 'חרדת ההשפעה' של כל אחת מהדמויות והאופן בו השפיעה על משוררים אחרים.
4.
מידע על הקורסים בשנת תשע"ד
יום א' 12:00-14:00
יסודות השירה – קורס מבוא
בניית תשתית מדעית לקריאת שירה ולפרשנותה. בקורס ייבחנו קשרים מבניים-רטוריים מגוונים של הטקסט השירי, דרכי ההבניה של הלשון הפיגורטיבית (דוגמת המטפורה, הדימוי, האימאז' והמטונימיה) והאופן בו מתארגנת המערכת המוסיקלית של השיר (ריתמוס, משקל, חריזה ומצלול). [הקורס מיועד לתלמידי התואר ראשון]
יום ד' 10:00-12:00
מדור תש"ח לדור המדינה – חילופי משמרות בשירה: אלתרמן, גורי, גלבוע, חלפי, עמיחי (סמינריון והרצאה)
הסמינריון נושא אופי בין-תחומי ומשלב בין היבטים פואטיים, סוציולוגיים והיסטוריים. במוקד, ייבחן השיוך הדורי של משוררי תש"ח ומקומה של מלחמת השחרור בגיבוש הפורמטיבי של יצירתם השירית. תבחן השפעתו של נתן אלתרמן על המשוררים הצעירים, כמו גם תרומתם של חיים גורי, ע' הלל ונתן יונתן להבנייתו ולטיפוחו של 'מיתוס הצבר' ולעיצובה של שפה שירית קולקטיבית, שבמרכזה הרעות ואחוות הלוחמים. על רקע הפואטיקה האופיינית לדור משוררים זה, תבחן יצירתם של משוררים כאברהם חלפי ואמיר גלבוע, שהגיבו למלחמת השחרור, בדרך פואטית ייחודית, שאיננה נענית לנורמות הדוריות. מקום בולט ייוחד לשירתם של חברי 'לקראת', ובפרט ליהודה עמיחי, נתן זך ודוד אבידן, ולמהפכה שביקשו לחולל, בהשראת הזרם האימאז'יסטי - בדרכי ביטויה של השירה, ברטוריקה שלה ובעיצובה הפיגורטיבי. [מיועד לתלמידים משנה ב' ומעלה, פתוח גם כקורס כללי].
יום ד' 12:00-14:00
קווי מתאר לשירתו המאוחרת של אורי צבי גרינברג (משלהי שנות העשרים ואילך) (הרצאה)
מפגש עם שירתו וכתיבתו הפובליציסטית של אורי צבי גרינברג, מגדולי המשוררים העבריים בעת החדשה, על רקע עזיבתו הדרמטית את תנועת העבודה, בשלהי שנות העשרים והצטרפותו למפלגת הצה"ר הרוויזיוניסטית וכינונה של ברית הבריונים. בקורס נכיר את שירתו הפוליטית לצד שירתו הלירית וההגותית, ונדון בהדרתו מהקונצנזוס התרבותי שהתהווה בתקופת היישוב, בעקבות הופעת 'ספר הקטרוג והאמונה', ובשיבתו אליו עם פרסומם המוקדם של שירי 'רחובות הנהר' בעיתון 'הארץ' וזכייתו פעמיים בפרס ביאליק. [מיועד לתלמידי שנה ג' ולתלמידי תארים מתקדמים]
פירסומים
פרסומים
א. Refereed Publications
ספרים (מחבר) Books (as author)
- Wolf-Monzon, Tamar, Lenoga Nekudat Hapele: Uri Zvi Grinberg’s poetic and journalistic work, Haifa University Press and Zmora-Bitan, 2005, 399 p. [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, Bahir Vegavoha Kazemer: Ya'acov Orland: Poetics, History, Culture, The Ben-Gurion Research Institute, 2016 , 512 pages [Hebrew].
- Wolf-Monzon Tamar, Poetry and Politics: Between Pre-State and State, (University of the Air, Army Radio), Ministry of Defense Publishing & Modan, 2019, 346 pages [Hebrew].
ספרים (עורך) Books (as editor)
- Wolf-Monzon, Tamar, (editor) "Language, Thought and Culture," in memory of Prof. Moshe Schwarcz, Criticism and Interpretation 37 (2003), 205 p. [Hebrew]
- Wolf-Monzon, Tamar, (editor, with Livnat, Zohar) "Text, Language, Meaning," Criticism and Interpretation 38 (2005). 385 p. [Hebrew]
- Wolf-Monzon, Tamar, (editor, with Avidov Lipsker) Rehovot ha-nahar by Uri Zvi Grinberg: Studies and documents, Bar Ilan University Press, Ramat Gan, (2007) 300 p. [Hebrew]
- Wolf-Monzon, Tamar, (editor), "On the Brink - Liminality in literature and culture," Criticism and Interpretation, Special issue in honor of Prof. Yehuda Friedlander: Vol 43, (Spring 2010) 390 p. [Hebrew]
- Wolf-Monzon, Tamar, (editor), "Hebrew Songs - Poetics, Music, History, Culture", Criticism and Interpretation, Vol. 44, 2012. 392 p. [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar (editor with Avidov Lipsker), 'Readings in Hebrew Poetry', Criticism and Interpretation, Vol. 45, 2017. 370 pages [Hebrew].
- Wolf-Monzon Tamar, (editor), To Exhale the Cry – Studies of the Poetry and Prose of Miron C. Izakson, Bar-Ilan University Press & Hakibbutz Hameuchad, 2019, 192 pages [Hebrew].
- Wolf-Monzon Tamar, (editor with Tohar Vered), Children's and Youth Literature – Poetics, Language, History, Ethics, Criticism and Interpretation, Vol. 46, 2020.
מאמרים ופרקים בספרים Articles and Chapters in Books
- Wolf-Monzon Tamar, "The same Sanballat of Tarpat (1929) in Tarpav (1936): Political metaphor in the poetic and journalistic writing of Uri Zvi Grinberg," in: Weiss, H. (ed.) Hamatkonet vehadmut: Studies on the poetry of Uri Zvi Grinberg Ramat Gan: Bar Ilan University, pp. (2000), pp. 337-347 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "Archetypical images as poetic codes: A reading of Uri Zvi Grinberg's Hagavrut ha’oleh and the Tur malka poems," in Lipsker, A. and Kushelevsky, R. (eds.) Ma’aseh sippur, Thematology of the Literature of the Jewish People (2006), pp. 399-429 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, “Rehovot hanahar - A new poetic language,” in: A. Lipsker and T. Wolf-Monzon (eds.), Rehovot hanahar by Uri Zvi Grinberg: Studies and Documents, (2007), pp.12-14 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, and Livnat, Zohar, "Rhetoric and music in Streets of the River". In: A. Lipsker and T. Wolf-Monzon (eds.) Rechovot Ha-Nahar by Uri Zvi Grinberg: Studies and Documents, (2007), pp. 87-104. [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "Yearning for the Other who knows - On 'Love of the orange' and the Tree of Knowledge story', Sparks of Light, Essays about Dahlia Rabvikoviych's, eds. Hamutal Tzamir and Tamar Hess, Masa kritit Series, Heksherim Center, Hakibbutz Hameuchad, (2010), pp. 266-283, [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, “Word and Sound: On the relationship between the text and the melody in Miron C. Izakson's composed songs' in: To Exhale the Cry – Studies of the Poetry and Prose of Miron C. Izakson, Bar-Ilan University Press & Hakibbutz Hameuchad, 2019, pp. 86-105. [Hebrew].
מאמרים בכתבי עת Articles in periodicals
- Wolf-Monzon Tamar, "Uri Zvi Grinberg’s language in Eyma gedola ve-yareah and Hagavrut ha'oleh and how it compared to the language of his day, 10th International Congress of Jewish Studies, 3, vol. 2, pp. 219-226, International Union of Jewish Studies (1990) [Hebrew
- Wolf-Monzon Tamar, "Sadan – Was it really a one-man act?" Criticism and Interpretation, 29 (1993), pp. 18-32 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "Uri Zvi Grinberg’s prologue to Eyma gedola veyareah: Overt and covert ars poetica as a response to hostile criticism," Huliot, Journal of Yiddish Research, 6 (2000), pp. 213-232 [Hebrew
- Wolf-Monzon Tamar, 'My Messianic Brother, Shlomo': Uri Zvi Grinberg's Spiritual Affinity with Rabbi Shlomo Molcho', Jerusalem Studies in Hebrew Literature, Vol. XVIII (2001), pp. 235-274 ) [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "From patriarchal mastery to the female element in the soul: A study of Uri Zvi Grinberg’s poem Recognition of Being," Dapim Research in Literature, Haifa University (2002), pp. 79-101 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "Falling into a trance, but with eyes open: Shifting points of view as a key to the compositional organization of the Balaam episode," Beit Mikra, April-June (2002), pp. 237-256 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "The repulsive as poetic code: A reading of the poetry of Rami Ditzani," Tzafon, 7 (2004), Hebrew Writers Association, Haifa [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "Song of Songs to Labor: Ya'acov Orland's affinity with the Working Youth movement," Iyunim Bitkumat Yisrael, 15 (2005), pp. 373-392 [Hebrew]
- Wolf-Monzon, Tamar and Livnat Zohar, "The poetic codes of Rehovot Hanahar (Streets of the River)," Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies 23 (2) 2005, pp.19-33
- Wolf-Monzon Tamar, "Song of Songs to Labor: Ya'acov Orland's affinity with the Working Youth movement," Iyunim Bitkumat Yisrael, 15 (2005), pp. 373-392 [Hebrew] [A]
- Wolf-Monzon, Tamar and Livnat Zohar, "Collocation and creativity in the language of Uri Zvi Grinberg," Criticism and Interpretation 38 (2005) pp. 305-331 [Hebrew]
- Wolf-Monzon, Tamar, Responsibility for the suffering of the other - A Reading of the political poetry of Dalia Ravikovich, Revue Européenne des Études Hébraïques, 2007 pp. xix – xxxix
- Wolf-Monzon, Tamar, "And sing to the edge of the sword: Poetry, struggle and revolt in the Hebrew Entertainment Troupe in World War II," Cathedra 127 (2008), pp.89-112 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "The text behind the text: Ya'acov Orland: Nathan used to say - 27 poems," Dapim: Research in Literature,Vol. 16-17, (2009), pp.204-225 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "Uri Zvi Grinberg and the pioneers of the Third Aliya - A case of reception," Prooftexts, vol 29 (2009), pp. 31-62 [English]
- Wolf-Monzon Tamar, “The hand of Esau in the midst here too”- Uri Zvi Grinberg’s Poem “A Great Fear and the Moon” in its historical and political contexts, Israel Studies, Vol. 18 (Spring 2013), pp. 170-193,
- Wolf-Monzon Tamar, “The Ballad of Tel Faher by Ya'acov Orland: Reality, Myth, Poetry,” Hebrew Studies, 54 (2013), pp. 243-263.
- Wolf-Monzon Tamar, “Time for the Orient has come” – The Orient as a spiritual-cultural domain in the work of Uri Zvi Grinberg, JJS, Spring 2014, pp. 169-190
- Wolf-Monzon Tamar, “Poetry in the Aftermath of the Gaza Strip Disengagement,” Iyunim Bitkumat Israel, Vol. 27 (2017), pp. 1-24. [Hebrew].
- Wolf-Monzon Tamar, “Love for my despicable Jews”– Fluctuations in Uri Zvi Grinberg’s attitude towards the Jews of Eastern Europe during the 1920s, Journal of Modern Jewish Studies, 2019, 1-24
- Poetry in Response to the “Disengagement Plan”: Identity, Poetics and Politics, CLCWeb: Comparative Literature and Culture, Issue 22.1 (March 2020), https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3699&context=clcweb
- Reviews on my Book in periodicals:
- Avi Bar-Eitan, 'Clear and Tall as a Song – Ya'acov Orland: Poetics, History, Culture' by Tamar Wolf-Monzon, Hebrew Higher Education, Vol. 19 (2017) pp. 163-174.
- Jehoash Hirshberg, Bahir Ve-gavoha kezemer: Ya'acov Orland: poetikah, historiyah, tarbut (Ya'acov Orland: Poetics, History, Culture), Textual Transmission in Contemporary Jewish Cultures, Oxford University Press, 2020, pp. 339-341.
בקורת ספרים בכתבי עת Reviews of Books in periodicals
- Wolf-Monzon Tamar, "My Response to the Ravagers of Zionism, to all the Sanballats, Cathedra, Vol. 141, 2011, pp. 169-173 [Hebrew]
ב. פרסומים שאינם שפיטים non-refereed publications
- Wolf-Monzon Tamar, "Examination of the links between words and silence in the works of Yisrael Efrat in the light of Derrida’s ‘difference," Iton 77, Vol. 100 (1988), pp.150-151 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "The profile of the young religious person in Hebrew literature," Iton 77, 103-104 (1988), pp. 39-42 [Hebrew]
- Wolf-Monzon Tamar, "The aroma pomegranate", Panim, vol. 52-53, (2010), pp. 122-127. [Hebrew]
Book reviews:
- "Heretics against their will" (on Yehoshua Bar-Yosef’s Heretic Against His Will) Davar, Masa (August 8, 1986)
- "Alexandroni kitsch" (on Yitzhak Gormanzo-Goren’s Blanche), Iton 77, 87 (April 1987)
- "Between individual and collective" (on Yehoshua Kenaz’s Infiltration: A Novel), Iton 77, 90 (July 1987)
- "Words shrouded in mist" (on Haya Esther’s Radiance), Davar, Masa, August 7, 1987
- "Personal criticism" (on Avrahama Hagorni-Green’s Between Maturity and Literature), Davar, Masa, September 18, 1987
- "A journey to the wellspring of identity," (on Dudu Barak’s Poland, Between Grandeur and Dust) Davar, Masa, October 16, 1987“Lovely distortion” (on Benaya Seri’s “Shade Birds”) Davar, Masa,26 October 1987.
- "Three sages lived in our town" (on Kurtzweil, Agnon, Uri Zvi Grinberg – Correspondence, edited by Lillian Deby-Gouri), Iton 77, 93 (October 1987)
- "Story stew" (on Ya'acov Orland’s Ethiopia Alley), Davar, Masa, January 15, 1988
- "Madness is the wisdom of the individual" (on Ruth Almog’s Aerial Roots), Moznaim (February 1988)
- "Roots of air" (on Ruth Almog’s Aerial Roots) Davar, Masa, April 22, 1988
- "Between sophistication and sophistry" (on Rami Ditzani’s Love, Only Love) Davar, Masa, July 8, 1988
- "Hanan’s coming of age" (on Hanan Porat’s Anat is the One I Want), Nekuda 122 (July 1988)
- "Reality is one thing; fantasy is another" (on Savion Librecht’s Horses on Geha Road), Davar, Masa, August 26, 1988
- "Each to his own" (on Shlomo Tanai’s Telegram), Davar, Masa, February 10, 1989
- "Anticipating something non-existent" (on Shulamit Har-Even’s Prophet), Davar, Masa, May 5, 1989
- "Lighting candles in all the worlds" (on Hamutal Bar-Yosef’s The Poetry of Zelda) Davar, Masa, May 5, 1989
- "Between historical and literary research" (on Nurit Govrin’s Honey from a Rock) Yedioth Ahronoth, September 15, 1989
- "Back to 1948" (on A.B. Yaffe’s Written in 1948) Yedioth Ahronoth, October 6, 1989
- "Get up on your tiptoes" (on Al-Ol, edited by Hillel Weiss) Nekuda 144 (October 1990)
- "Jerusalem is the problem of all problems, and in it lies all the solutions" (comments on the significance of Jerusalem in the poetry of Uri Zvi Grinberg), Nekuda, 149 (May 1991)
- "The soul of poetry" (on Eitan Eitan’s Shiray ha'elef veshirim livnay adam) Nekuda 150 (June 1991)
- "My heart said go" (on the anthology This is My Prayer, edited by Hillel Weiss) Nekuda, 151 (July 1991)
אמצעי התקשורת
- "מֵעֵבֶר לְנִכְסֵי הפיוט" - זיקות הדדיות בין השירה והפובליציסטיקה של אורי צבי גרינברג - הרצאת פתיחה של סדנת-המחקר הבין-לאומית 'באמצע העולם ובאמצע הזמנים – הפואטיקה והפובליציסטיקה של אורי צבי גרינברג', הספרייה הלאומית והמכון ללימודים מתקדמים, גבעת רם, 17 בנובמבר 2019, https://www.youtube.com/watch?v=1jfQF7fTvQc&feature=youtu.be
- הרצאה במסגרת 'אתר אלתרמן', בנושא: 'כז שירים נתן היה אומר – גִּלוּי וכִסּוּי ביחסי יעקב אורלנד ונתן אלתרמן, 19 במאי 2020 https://www.youtube.com/watch?v=5S90HWes-zs
- 'חורבן הבית' – הקינה על גוש קטיף, הרצאה במסגרת מיזם דיגיטלי של מרתון הרצאות של הפקולטה למדעי היהדות, בנושא החורבן וירושלים, תשעה באב תש"ף, 28 ביולי 2020 https://www.youtube.com/watch?v=RSjv3fJJi6A
תאריך עדכון אחרון : 12/08/2024